GITARA I BAS

Technika gitarowa obejmuje zakres sygnałów pochodzących z różnego rodzaju gitar, a dokładniej przetworników gitarowych, modułów aktywnych, efektów i procesorów sygnałowych. Różnorodność rozwiązań stosowanych w gitarach elektrycznych, akustycznych, basowych czy urządzeniach im towarzyszącym, powoduje rozpiętość spotykanych sygnałów w zakresie od pojedynczych miliwoltów do napięć bliskich lub nawet przekraczających 1V.

Z historycznego punktu widzenia, pierwsze przetworniki stosowane w gitarach posiadały niski poziom sygnału sięgający kilku lub kilkunastu miliwoltów. Wraz z rozwojem gitary elektrycznej konstrukcja przetworników również ewoluowała. Kierunkiem rozwoju były konstrukcje dające wyższy sygnał, pozwalające na zminimalizowanie wpływu zakłóceń. Spowodowało to wzrost napięcia sygnału pochodzącego z standardowego przetwornika Humbucker do wielkości kilkuset miliwoltów, taki sygnał ma wystarczająco duży ostęp od zakłóceń i pozwala w pełni wysterować (a nawet przesterować) wzmacniacz .

Największym problemem związanym z sygnałem pochodzącym z przystawki gitarowej jest jej wysoka impedancja wyjściowa. Pasywny układ przystawek wymaga stosowania bardzo wysokiej impedancji wejściowej urządzeń z nimi współpracujących, najczęściej obwodów wejściowych wzmacniaczy, efektów czy procesorów sygnałowych. Na pewnym etapie rozwoju pojawił się pomysł na wyposażenia gitary w wtórnik zmniejszający impedancję wyjściową obwodów gitarowych, rozwiązanie to powoduje eliminację części niedoskonałości przystawek i pozwala na uzyskanie dodatkowego odstępu od zakłóceń. Wraz z rozwojem elektroniki instrumenty były wyposażane w szereg mniej lub bardziej rozbudowanych układów mających na celu modyfikowanie sygnału. Nie zmienia to faktu, że sygnał pochodzący z gitary przesyłany jest kablem o konstrukcji jak na rysunku poniżej

Jak widać konstrukcja bazuje na pojedynczym przewodniku osłoniętym ekranem. Takie rozwiązanie pozwala na przesyłanie sygnałów na niewielkie odległości z powodu łatwego wnikania zakłóceń. Dodatkowym mankamentem jest duży wpływ na degradację sygnału pojemności pomiędzy żyłą przewodzącą, a ekranem. Do łączenia kabli oraz urządzeń stosowane są złącza typu Jack 6,3mm mono. Wygląd standardowego złącza przedstawia zdjęcie poniżej.

Źródła sygnału:

Przystawki gitarowe/basowe

Moduły aktywne montowane w instrumentach

Efekty i procesory sygnałowe

Kabel – instrumentalny, pojedyncza żyła osłonięta ekranem - CORDIAL CIK122, CORDIAL CGK122, CORDIAL CGK175

Złącza – Jack 6,3mm

         

 NEUTRIK NP2X-AU-SILENT 

NEUTRIK NP2RX-AU-SILENT   NEUTRIK NP2C/ NP2C-BAG NEUTRIK NP2X/ NP2X-B/ NP2X-BAG NEUTRIK NP2RX/ NP2RX-B/ NP2RX-BAG

 

 
Copyright © 2018 Kable i złącza. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.