Drukuj

KABLE AUDIO

Sygnały elektryczne w technice audio przesyłane są różnego rodzaju kablami/przewodami. W zależności od charakteru i sposobu transmisji kable/przewody posiadają budowę począwszy od dwóch przewodów łączących punkty pomiędzy którymi przesyłany jest sygnał, a skończywszy na rozwiązaniach wielotorowych, dodatkowo ekranowanych w specjalny sposób.

Chcąc przedstawić strukturę okablowania można zacząć od rozwiązań o najprostszej budowie, czyli kabli głośnikowych. Zadaniem kabli głośnikowych jest przeniesienie mocy z wzmacniacza do kolumn, które przekazywaną moc mają przetworzyć na sygnał akustyczny. Sygnał przenoszony posiada amplitudę od kilku miliwoltów do nawet 100V (w rzadkich przypadkach więcej), natężenie prądu jest znaczne i całkiem normalną sytuacją jest prąd posiadający wartość kilku amperów. Jak widać sygnał ma postać trudną do zakłócenia, w związku z czym nie jest wymagane ekranowanie, aby chronić przewodzony sygnał, choć czasem kabel ma konstrukcję minimalizująca nie indukowanie w nim zakłóceń lecz ich emisję.

Najbardziej podstawowa/typowa sytuacja w której mamy do czynienia z połączeniem wzmacniacza z kolumną, wymaga aby połączyć dwa punkty sygnałowe wzmacniacza z punktami odbiorczymi kolumny. Dwa punkty to minimum jakie pozwoli na zamknięcie obwodu elektrycznego i przepływ/przetwarzanie sygnału. Kable głośnikowe mają najczęściej postać pary żył przewodzących. Każdą żyłę tworzy drut lub wiązka drutów miedzianych (zdarza inny metal) otoczony izolatorem, dla wygody żyły są ze sobą sklejone boczną powierzchnią izolatora lub umieszczone w wspólnej dodatkowej osłonie. Spotkamy również kable głośnikowe o konstrukcji koaksjalnej/koncentrycznej oraz kable wielotorowe, taśmowe itp.. Podstawowymi parametrami każdego kabla głośnikowego jest ilość żył przewodzących oraz przekrój poprzeczny przewodnika. Kabel z jedną parą może być wykorzystany do zasilania pojedynczej kolumny głośnikowej w trybie pasywnym, kabel posiadający dwie pary pozwala łączenie kolumny ze wzmacniaczem w trybie aktywnym dwudrożnym, kable o ośmiu żyłach wykorzystywane są do obsługi rozbudowanych systemów nagłośnieniowych. Przekrój poprzeczny przewodnika żyły pozwala na określenie maksymalnej mocy jaką przeniesie kabel o określonej długości bez wprowadzania nadmiernych strat w sygnale. Lub odwrotnie, określenie strat w sygnale przy przenoszeniu określonej mocy na określoną odległość przy użyciu kabla o danym polu przekroju przewodnika.

Kolejnym rodzajem kabla o którym należy wspomnieć jest kabel instrumentalny. Wykorzystywany jest do przesyłania sygnałów o małej amplitudzie. Właśnie niski poziom sygnału i jego późniejsze wzmacnianie, powodują konieczność ochrony sygnału przed wnikaniem zakłóceń. Konstrukcja kabla to pojedyncza żyła sygnałowa otoczona ekranem. W zależności od przeznaczenia przekrój przewodnika sygnałowego może wahać się w przedziale 0,17 do 0,75 mm2. Żyła sygnałowa to zazwyczaj pojedynczy drut dla kabli montażowych oraz kilka cienkich drucików dla kabli mobilnych otoczony izolatorem. Ekran wykonywany jest jako zbiór kilku lub kilkudziesięciu cienkich drutów otaczających żyłę sygnałową w postaci obwoju lub oplotu. Dobry jakościowo kabel instrumentalny posiada ekran pokrywający ponad 90% powierzchni żyły sygnałowej. W celu poprawy jakości ekranowania, żyła sygnałowa bywa pokryta dodatkową warstwą przewodzącego polimeru. Nawet najlepsze jakościowo kable nie pozwalają na wykorzystywanie tego rodzaju kabla do wykonywania długich połączeń. Przyjęło się, że kable instrumentalne nie powinny być dłuższe niż kilka metrów.

Kolejnym rodzajem jest kabel mikrofonowy tzw. symetryczny. Konstrukcja to dwie skręcone żyły sygnałowe osłonięte ekranem. Konstrukcja żył i ekranu nie odbiega od konwencji przyjętej dla kabli instrumentalnych, ewentualnie mogą pojawić się elementy wzmacniające mechanicznie. W przeciwieństwie do kabli instrumentalnych, przewody wykonane z kabla mikrofonowego mogą posiadać znaczną długość. Przesłanie sygnału mikrofonowego lub liniowego na odległość kilkudziesięciu, a nawet 100 metrów nie stanowi problemu. Na tym etapie można zakończyć omawianie podstawowych rodzajów kabla. Większość specjalnych konstrukcji, hybryd i kombinacji powstaje na zasadzie modyfikacji wersji podstawowej lub połączenia różnych kabli w jeden pozwalający na przesył różnych sygnałów jednocześnie.